fredag 20 februari 2009

Mickelspaning!


Imorgon är det dax för en speciell typ av jakt, en for av jakt som är lite svårt att förklara för människor som inte jagar, eller ännu värre.. människor som är emot jakt.

Formen ger enligt mig en underbar spänning, vilket i och för sig många av jaktformerna gör.

En kollega frågade mig varför man jagar räv..? hon är av den senare typen av de jag nämnde ovan, en bra tjej så jag vill inte stöta mig, även om hennes åsikt inte kommer att ändra min inställning till jakt.

I detta fall kastade jag ur mig att vi vill rädda Bambi, vilket åt ena hållet är helt sant.
Att sen Bambi kommer att spela huvudrollen i skogen en annan dag är inget jag kastar i ansiktet på henne i detta läge.

Varför jagar vi nu räv då, är det bara för rådjurens skull, eller till skinn-mössor kanske? Frågar du mig säger jag NEJ, rävjakt är en trevlig jaktform och en tuff utmaning.
Otroligt lätt att skjuta mellan "mellan skogen och rumpan" för fort går det...

Så här kvällen innan sitter jag och laddar för att vara så förberedd jag kan, egentligen är det lite lögn, sitter och har pirr i kistan, wow vad det ska bli kul kanske är känslan lite lik en femårings dagen innan dopparedagen.
Lika bra att sluta spekulera i hur det ändå INTE kommer att bli i morgon och ge kroppen sin förtjänta vila.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Såååå, varför jagar du räv?!

Anonym sa...

Hej! Jag är en kvinna som jagar räv också! Jag kan svara för mig och andra som jagar räv!! Räven tar ca 50 % av kidden på våren, man försöker få bort skabbräven, sen finns det alldeles för många! Alltså viltvård och balans i naturen!!

Jaktsjälar sa...

Alla de argumet du räknar upp instämmer jag med till hundra procent.. utan tvekan!
Det komiska i mitt fall är att jag fick chansen att följa med och jaga på marker jag normalt inte jagar i närheten av.. ändå har jag svårt att sova natten innan för att jag är så ivrig att jaga räv.